donderdag 12 januari 2012

Dolph Kohnstamm, 10 jan 2012

Beste Jaap,
Pas nu heb ik de rust gevonden je Langeveld studie echt te lezen. Tot nu toe had ik er alleen wat in gebladerd. Ik ben diep onder de indruk geraakt en vind het een meesterwerk. Naar stijl, compositie en inhoud.  Je hebt van persoon en werken in Langevelds verschillende levensfasen en tijdperken een prachtig overzicht gegeven en daarbij niet geschroomd ook heel pijnlijke zaken evenwichtig te behandelen. Voor de geschiedenis van de Utrechtse school een uitgangspunt voor ieder die daar op voort zou willen gaan. Maar wie zal je hierin willen volgen? Alles wat het verdient daarover te zeggen heb je naar mijn idee immers al gedaan. Het is over en sluiten.
Langevelds streven en handelen heb ik door jou beter leren begrijpen, ook door jouw veelal impliciete karakterschets, op te maken uit tal van beschreven gebeurtenissen. Beter begrijp ik nu waarom ik mij in de laatste jaren in Utrecht zo aan hem en zijn entourage begon te ergeren. Des te dankbaarder ben ik voor de een of twee keer dat ik in later jaren bij hem thuis erg vriendelijk ben ontvangen en wij weer een warm contact hadden. Achteraf zie ik in dat hij eind zestiger jaren teveel slachtoffer was geworden van zijn eigen persoonlijkheidstrekken. [...]

Geen opmerkingen:

Een reactie posten