woensdag 4 januari 2012

A. Bredenhoff, 3 jan 2012

Ik ben drie jaar student geweest in Luxemburg aan de Internationale Academie in Manternach olv Van Praag. Langeveld is daar een keer op bezoek geweest om college te geven. In 1977 of 1978 (diep verborgen in mijn archief moet ik de exacte datum hebben) hield hij een voordracht voor ongeveer 25 studenten. Van Praag zorgde voor de inleiding en het was duidelijk dat Langeveld een man was om ontzag voor te hebben. Zowel Langeveld als de studenten hadden daarna moeite om met elkaar in gesprek te komen over de geboden stof. Ik had de indruk dat Langeveld het liefst ex cathedra sprak. [...]
Ondanks het feit dat ik uw boek in een week heb uitgelezen (en dat is een pro) miste ik als biografie liefhebber toch de echte inkijk in het prive-leven van Langeveld. Hoe heeft hij als theoretisch pedagoog zijn eigen kinderen opgevoed, hoe was zijn sociale leven buiten de universiteit. Ik krijg bijna de indruk dat in ruil voor de informatie van de beide kinderen er over de meer intieme gezinsverhoudingen een sluier is gelegd. Maar natuurlijk kan ik dat mis hebben.

Reactie Jaap Bos: Ik heb er zelf voor gekozen persoonlijke kant niet al te zeer uit te diepen. Daaraan liggen twee redenen ten grondslag: Ten eerste ben ik er niet al te veel over aan de weet gekomen, maar dat lag zeker niet alleen aan de kinderen. En ten 2e heeft Langeveld zelf zijn priveleven zoveel mogelijk afgeschermd, en ik vond niet dat het aan mij was om dat dan toch een de openbaarheid te brengen; Philiph Roth indachtig wilde ik geen 'betonnen Langeveld' in het leven roepen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten