donderdag 21 maart 2013

Langeveld aan Rients van der Kuur, 1982

Via Lennart Vriens ontving ik gisteren een mapje met Langeveldiana. Daaronder de kopie van een brief van Langeveld aan Van der Kuur, dd. 10 juni 1982. Langeveld schrijft Van der Kuur in reactie op diens artikel 'Martinus Langeveld en Nicolaas Beets', in Ped. Tijdschrift / Forum voor Opvoedkunde, 6 (1981), nr. 7, p. 304-311. De brief wordt hier met toestemming van Rients van der Kuur opgenomen.

Transcriptie:

Bilthoven, 10 juni 1982.
Geachte Heer Van der Kuur,
Doordat mijn Vrouw na een jarenlange strijd met de dood nu stervende schijnt - kon ik al geruime tijd nte reageren op wel zeer aktuele evenementen. En daarom hoorde U ook niets van mij. Maar laat ik zeggen: ik las destijds Uw artikel met positieve belangstelling en waardering.
Mijn B. th. P. moest in de jaren '44-'45 - Toen ik het in zijn eerste vorm schreef - nog in menig opzicht, zowel anthropologisch als fenomenologisch zodaning volop bewust worden.
Ik vind, dat Uw artikel met veel sympathieke helderheid mij ontmoet. In de latere jaren geschiedde dat - beter dan bij Hohmann - ook bij Lippitz, bij Danner, Groothof en andere Duitsers. Als geheel past Uw artikel in de bijdragen, die bovendien voor velen inleidend en verhelderend zullen zijn.
In mijn Studien zur Anthropologie des Kindes heb ik, neem ik, ook fenomeneologisch nog wat bijgedragen.
Aangezien "gezag" (bij opvoeder en opvoedeling) niet die naam verdient zonder verantwoordelijkheid, dient m.i. in mijn denken de analyse van wezen en plaats der verantwoordelijkheid een primaire plaats te nemen.
Mag ik het - onder de huidige omstandigheden - hier bij laten.
Hartelijk dank voor Uw stuk
en met vr. gr.

M.J. Langeveld 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten