woensdag 31 augustus 2011

Langeveld in Japan



Mr. Sicco Langeveld stuurde mij vandaag een brief door die hij onlangs ontving van Shuji Wada, van wiens hand 'In dialoog met de pedagogiek van Langeveld: Reacties op de "antropologie van het kind"' in februari van dit jaar verscheen.

Wada schrijft: '[Het] gedenkschrift [is] samengesteld ter gelegenheid van de 20-jarige herdenking van het overlijden van de Nederlandse pedagoog Martinus Jan Langeveld (1905-1989). Het is de vrucht van de samenwerking van in totaal negentien Japanse onderzoekers die allen, direct dan wel indirect, academisch beinvloed zijn door Langevelds methoden. [...]
Het idee voor deze publicatie kwam oorspronkelijk in mij op toen ik een brief ontving van een onderzoeker aan de Universiteit van Utrecht die, daar hij aan een boek over Langeveld werkte, mij verzocht om details aangaande de relatie van Langeveld met Japan. Bij het lezen van deze brief besefte ik dat wij eigenlijk een Gedenkschrift aan Langeveld zouden moeten wijden, en dat daarvoor bovendien nu, twintig jaar na zijn overlijden in 1989, het juiste tijdstip was.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten